Zadania Dydaktyczno - Wychowawcze na miesiąc styczeń:
-rozumie pojęcie „rodzina”
-nabywa poczucia przynależności do rodziny
- kształtuje cierpliwoś
podczas oczekiwania na swoją kolej wypowiedzi
- wypowiada się nt swoich rodziców i dziadków
- kształci umiejętnoś
łączenia przedmiotów według ich przeznaczenia
- doskonali orientację na kartce papieru
-rozwija sprawnoś
manualną tworząc portret
- rozwija pamięć, słuch muzyczny i poczucie rytmu śpiewając piosenki
„Koncert na 102 dla Babci i Dziadka”
Hej babciu, hej dziadku, witamy was piosenką
, wesołą i skoczną i bardzo uśmiechniętą.
W piosence sto dźwięków, a każdy pięknie gra.
Dla babci i dziadka dziś koncert na sto dwa.
Już pora rozpocząć wesołe przedstawienie,
bo każdy chce dla was wystąpić na tej scenie.
I każdy artysta ważną rolę ma.
Dla babci i dziadka dziś koncert na sto dwa.
„Zima zima zima”
Zima, zima, zima - pada, pada śnieg
Jadę, jadę w świat sankami
Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń.......
Zasypane pola - w śniegu cały świat
Biała droga hen przed nami
Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń.......
Jaka pyszna sanna - parska raźno koń
Śnieg rozbija kopytkami Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń
Zadania Dydaktyczno - Wychowawcze na miesiąc listopad:
- uczy się krótkiego tekstu
-mówi krótki tekst z pamięci
przed innymi
-wypowiada się nt. pogody i odpowiedniego ubioru
- potrafi wycinać
-dba o porządek w miejscu pracy
-buduje wg własnego pomysłu
-śpiewa świąteczne piosenki
- improwizuje ruchowo określone melodie
-jest aktywne w czasie zabaw muzycznych
-przelicza liczebnikami porządkowymi
Piosenka:
1. My aniołki tutaj w niebie
cichutko siedzimy
i o pięknej choineczce
tak sobie marzymy.
Ref. Choinka, choineczka,
tu bombka, lampeczka.
Choinka, choineczka,
na czubku gwiazdeczka.
2. Bez choinki, tutaj w niebie,
jest nam bardzo smutno.
Może ktoś nam ją przyniesie,
chociażby malutką.
Ref.: Choinka, choineczka,
tu bombka, lampeczka.
Choinka, choineczka,
na czubku gwiazdeczka.
„Wesoła choinka”
Na gałązce choinkowej wiszą dwa jabłuszka.
Przy jabłuszku pierwszym pajac, przy drugim kaczuszka.
Ref: Pajac biały jest jak piekarz,
mąkę ma na brodzie a kaczuszka złota,
jakby kąpała się w miodzie.
Choinka, choinka, wesoła choinka,
choinka, choinka wesoła!
Popatrz, mamo, woła Krysia, jak ten pajac skacze.
A czy słyszysz, mówi mama,
jak kaczuszka kwacze?
Ref: Pajac tańczy, kaczka kwacze,
Posłuchajcie sami, a zajączek tuż,
tuż obok rusza wąsikami.
Zadania Dydaktyczno - Wychowawcze na miesiąc grudzień:
- zgodnie współdziała w zabawie i sytuacjach zadaniowych
-używa zwrotów grzecznościowych
-próbuje śpiewać świąteczne piosenki
-stara się kończyć rozpoczętą pracę
-wypowiada się na temat cech zimy i zimowej pogody
- poznaje tradycje Świąt Bożego Narodzenia
„Odważnych 7 reniferów”
Saneczkami, saneczkami,
Latam w górę w dół
I szybuję pod chmurami
Dzieląc je na pół
Bo mam odważnych siedem reniferów,
One prowadzą zaprzęg mój,
Z nimi przyjemnie jest tak latać
I góra dół i góra dół i góra dół
Dzwoneczkami, dzwoneczkami
Brzęczą dzyń, dzyń, dzyń
No i pędzę pod gwiazdami,
A mój zaprzęg lśni
Bo mam odważnych siedem reniferów,
One prowadzą zaprzęg mój,
Z nimi przyjemnie jest tak latać
I góra dół i góra dół i góra dół
„Mikołaj jedzie samochodem”
Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,
bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku,
a prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Zadania Dydaktyczno - Wychowawcze na miesiąc październik:
rozpoznaje i nazywa warzywa rosnące w jesiennym ogrodzie
wie czym charakteryzuje się jesień
układa proste rytmy dwuelementowe
przelicza na konkretach w dostępnym sobie zakresie
rozpoznaje kolory podstawowe (pochodne)
koncentruje i skupia uwagę na temacie zajęć
uczestniczy w rozmowach, rozumie ich treść, logicznie odpowiada na pytania n-la
improwizuje muzycznie i plastycznie
bezpiecznie porusza się poza terenem przedszkola
„Ogórek”
Wesoło jesienią w ogródku na grządce,
Tu ruda marchewka tam strączek,
Tu dynia jak słońce, tam główka sałaty,
A w kącie ogórek wąsaty.
Ref.:
Ogórek, ogórek, ogórek,
Zielony ma garniturek,
I czapkę i sandały,
Zielony, zielony jest cały.
Jan Brzechwa
„Dzik”
Dzik jest dziki, dzik jest zły
Dzik ma bardzo ostre kły.
Kto spotyka w lesie dzika,
Ten na drzewo zaraz zmyka.
Zadania Dydaktyczno - Wychowawcze na miesiąc wrzesień:
poznaje nauczycielki i panie pracujące w grupie
poznaje wygląd swojej sali, zabawki i pomoce dydaktyczne
poznaje kolegów i koleżanki z grupy
potrafi przedstawić się imieniem
utrwala znajomość imion pań, kolegów i koleżanek
nawiązuje relacje z personelem przedszkola i rówieśnikami w grupie
poznaje zasady panujące w grupie, stara się ich przestrzegać
zachęcone samodzielnie korzysta z toalety, myje i wyciera ręce
rozpoznaje swój znaczek w szatni, w sali i w łazience
kształtuje umiejętność właściwego korzystania z zabawek
współdziała w zabawie
wyrabia nawyk odkładania zabawek na miejsce
wyrabia nawyk stosowania form grzecznościowych w kontaktach z rówieśnikami
i dorosłymi
rozwija umiejętności plastyczne i wokalne
aktywnie włącza się do zabaw ruchowych
dba o bezpieczeństwo swoje innych podczas pobytu w przedszkolu
ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W KWIETNIU:
Wzmacnianie więzi rodzinnych.
Zapoznanie z charakterystycznymi elementami związanymi z Wielkanocą. Poznanie polskich zwyczajów związanych z Wielkanocą.
Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania czytanego przez N.
Łączenie opisu słownego z przedmiotem – rozwiązywanie zagadek. Kształtowanie umiejętności klasyfikowania ze względu na wybraną cechę. Porównywanie liczebności zbiorów. Odwzorowywanie liczebności za pomocą zbiorów zastępczych.
Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych.
Wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu.
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę. Wskazywanie właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody.
Rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej, motoryki małej.
Kształtowanie umiejętności wykorzystywania różnych materiałów w pracy plastycznej.
Nabywanie sprawności ruchowej i zwinności, kształtowanie równowagi, szybkości.
Wiersz "Cukrowy baranek" E. Szelburg - Zarembina
Cukrowy baranek
Ma złociste różki.
Pilnuje pisanek
na łące z rzeżuszki.
A gdy nikt nie patrzy,
chorągiewką buja
i cichutko meczy
święte „Alleluja”...
Piosenka „Pisanki, kraszanki”
1) Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
2) Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne…
3) Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne…
Zadania dydaktyczno - wychowawcze realizowane w marcu:
Zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia. Posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych.
Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w ogrodzie, podczas spaceru – rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych oznak wiosny w najbliższym otoczeniu (rośliny, powracające ptaki).
Rozumienie konieczności dostosowania ubrania do temperatury otoczenia. Uświadamianie znaczenia troski o własne zdrowie, odpowiedzialności za nie.
Poznanie pracy ogrodnika, jego wyglądu i akcesoriów. Poznanie różnego rodzaju nasion i roślin które z nich wyrosną. Poszerzanie wiedzy przyrodniczej, utrwalenie wiadomości o rozwoju rośliny.
Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt domowych, gospodarskich. Poznanie specyfiki pracy rolnika.
Przeliczanie w granicach możliwości dzieci. Porównywanie liczebności zbiorów poprzez dobieranie elementów w pary. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej. Rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
Rozwijanie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek, ilustrowania utworu ruchem.
Rozwijanie ekspresji plastycznej – malowanie dużych powierzchni. Rozwijanie motoryki małej poprzez różne techniki plastyczne.
Doskonalenie czynności: chodu, biegu, skoku, utrzymywania równowagi. Kształtowanie nawyków higienicznych.
Wiersz „Pierwszy kwiat wiosny”
Przebiśniegi białe
pierwsze zakwitają,
zieloną łodyżką
śniegi przebijają.
Śnieg wokół topnieje.
Kwiatuszek się chwieje,
wiosna go wołała,
sukienkę mu dała!
Piosenka „Powrót bocianów”
Przyleciały z daleka i krążyły nad łąką.
Zobaczyły je dzieci, gdy rankiem wzeszło słonko.
Zobaczyły je dzieci, powitały radośnie:
-A witajcie bociany, powiedzcie nam o wiośnie.
Przeleciały nad wioską, kołowały powoli,
aż przysiadły na gnieździe, na starej tej topoli.
Siadły na swej topoli, stare gniazda poznały,
dzieciom na powitanie o wiośnie klekotały.
Zadania dydaktyczno - wychowawcze na miesiąc luty
Wzbogacenie wiedzy na temat znanych baśni i bajek.
Doskonalenie umiejętności ilustrowania utworu ruchem.
Poznanie nowych technik plastycznych, zachęcanie do tworzenia.
Rozpoznawanie i nazwanie emocji, wczuwanie się w emocji innych osób, rozwijanie empatii.
5. Doskonalenie sprawności manualnej, usprawnianie motoryki małej.
6. Rozpoznawanie kolorów podstawowych i pochodnych
7. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
8. Kształtowanie orientacji-przestrzennej, rozpoznawanie figur geometrycznych.
Wiersz
„Kolory”
K. Czaplicka
Na błękitnym niebie
Żółte słońce świeci,
A zielone drzewo
Woła: Chodźcie, dzieci.
Już białe obłoki
Szybują wysoko,
A czarna jaskółka
Puszcza do was oko (…)
Piosenka
„Kotek Puszek”
U. Smoczyńska
Kotek Puszek z czarną łatką
Dziś w przedszkolu był z Agatką
A z kieszeni u fartuszka
Wyglądały małe uszka.
Nagle ruszył się fartuszek
Na podłogę skoczył Puszek
Teraz będziesz kotku z nami
My już ciebie nie oddamy.