Jeżyki
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE MIESIĄC GRUDZIEŃ
- Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych, wdrażanie do samodzielności.
- Pieczenie i zdobienie pierników.
- Czerpanie radości z wizyty Świętego Mikołaja, integracja grupy podczas wspólnych zabaw.
- Zapoznanie z tradycjami Bożego Narodzenia
- Tworzenie świątecznej atmosfery poprzez śpiewanie kolęd i pastorałek.
Wiersz "Wiersz dla Mikołaja"
W mroźną noc grudniową,
Wśród śnieżnej zamieci,
Para reniferów
Z nieba do nas leci.
Ciągną piękne sanie
W złocistym zaprzęgu,
A w saniach Mikołaj
I worek prezentów.
Piosenka Jingle Bells (polska wersja)
Kiedy biała zima
wreszcie zjawi się
każdy kot ma sanki
zjeżdżać z górki chce.
Na górę wchodzimy
udeptując śnieg.
Razem z górki na pazurki
w dół ścigamy się.
Ref. Dzyń, dzyń, dzyń, dzyń,
dzwonią dzwonki sań.
Każdy dzwonek
innym tonem
swe melodie gra.. x2
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc listopad
- rozwijanie wyobraźni, kreatywnego myślenia, postaw twórczych; wyrabianie samodzielności podczas pracy, satysfakcji z samodzielnie wykonanego zadania
- budowanie poczucia tożsamości narodowej, poszerzanie wiadomości dzieci na temat swojego kraju
- rozwijanie ekspresji muzycznej i poczucia rytmu
- przygotowanie do czytania przez doskonalenie słuchu fonematycznego
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw i ćwiczeń
Piosenka „Jaki piękny kraj”
1. Biało-czerwona,
dzielna i piękna,
dumnie powiewa
w polskich okienkach.
ref. Trójkąciku graj, jaki piękny mamy kraj.
Trójkąciku graj, jaki piękny mamy kraj.
2.Tam Orzeł Biały
macha skrzydłami.
Dumnie wpatrzony
w niebo nad nami.
ref. Tamburyno graj, jaki piękny mamy kraj.
Tamburyno graj, jaki piękny mamy kraj.
3.A słowa hymnu
znam już na pamięć.
Polsce dziękuję
śpiewem i graniem.
ref. Grzechoteczko graj, jaki piękny mamy kraj.
Grzechoteczko graj, jaki piękny mamy kraj.
4. Jestem szczęśliwy,
dumny i wolny.
O swoją przyszłość
jestem spokojny.
ref. Ty orkiestro graj, jaki piękny mamy kraj.
Ty orkiestro graj, jaki piękny mamy kraj.
Wiersz „Mały patriota” D. Kossakowska
Jestem grzecznym dzieckiem, zawsze słucham mamy,
razem z moją siostrą, zabawki sprzątamy.
Robimy porządki w przedszkolu i w domu.
I żadnej przykrości nie robimy nikomu.
Kocham swą ojczyznę, choć lat mam niewiele.
Kochają też Polskę moi przyjaciele.
Chcę dla niej się uczyć i kiedyś pracować
Poznawać historię i ludzi szanować.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc październik
- kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw
- poznanie parku i lasu jako ekosystemów i dostrzeganie korzyści z zasobów leśnych
- rozwijanie myślenia logicznego w zabawach z kodowaniem, poznanie pracy leśnika i rolnika
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i umiejętności liczenia oraz utrwalenie poznanych figur
- rozwijanie pamięci muzycznej
Piosenka „Malowała Jesień”
Malowała jesień w parku wszystkie liście,
Na czerwono, na brązowo, żółto i złociście.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la,
Na czerwono, na brązowo, żółto i złociście.
Przyleciała sroczka i usiadła z boku,
Przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la,
Przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół.
Wietrzyk to zobaczył i pędzi po lesie,
Kolorowe liście zrywa i ze sobą niesie.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la,
Kolorowe liście zrywa i ze sobą niesie.
Wiersz „Kolorowa jesień” D. Kossakowska
Jesień wszędzie,
szumią drzewa.
Ptak w gałęziach
już nie śpiewa.
Lecą liście kolorowe
żółte, rude i brązowe.
Już wiewiórka ma zapasy,
na zimowe trudne czasy.
Jeż zwinięty w kulkę śpi,
o ślimaku smacznym śni.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc wrzesień
- zapoznanie z rozmieszczeniem kącików tematycznych, wdrażanie do dbania o porządek w sali,
- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej,
- tworzenie warunków do podejmowania przez dzieci różnych form aktywności: ruchowej, słownej, plastycznej,
- przybliżanie dzieciom wiedzy na temat przydatności pojazdów specjalistycznych: karetka, radiowóz policyjny, wóz strażacki oraz utrwalanie numerów alarmowych: 999, 998, 997, 112
- rozwijanie poczucia rytmu i słuchu muzycznego
Piosenka „Wesołe przedszkole”
1.Słońce dużo ma roboty,
kiedy rano wschodzi,
rozsypuje iskry złote
po szumiącej wodzie.
W okna domów świeci,
rosę zbiera z pola
i wesoło wita dzieci
w drodze do przedszkola.
Ref. Wesoło jest, wesoło
w huczącym ulu pszczołom,
w zielonym lesie ptakom,
w przedszkolu przedszkolakom,
w przedszkolu przedszkolakom.
Słońce bardzo jest ciekawe,
W okna nam zagląda,
czy w przedszkolu wśród zabawek
zawsze jest porządek.
Myśmy tu sprzątali
własnymi rękami, po czyściutkiej, jasnej sali
słońce tańczy z nami.
Wiersz „Mądry przedszkolak”
Mądry przedszkolak przykładem świeci –
zawsze jest grzeczny dla innych dzieci.
Nie krzyczy na nie, nawet gdy zły jest
i ich nie szturcha, ani nie bije.
Chce coś od innych – grzecznie poprosi
i się z szacunkiem do nich odnosi.
Jak z tego widać, nie trzeba wiele,
by wszystkich dzieci być przyjacielem.