Jeżyki
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień:
1..Poznanie przedszkola, sali zabaw, oraz innych miejsc, takich jak: łazienka, szatnia oraz plac zabaw.
2.Kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy (korzystanie ze wspólnych zabawek , kącików zainteresowań), umiejętne dzielenie się przestrzenią do zabawy oraz zabawką.
3.Wyrabianie umiejętności radzenia sobie z emocjami podczas rozstania z rodzicami.
4.Kształtowanie umiejętności informowania opiekunów o własnych potrzebach i problemach.
5.Poznanie kodeksu zachowania ilustrowanego obrazkami (kulturalne jedzenie, toaleta, wspólna zabawa).
Wiersz miesiąca: ,,Bawiły się dzieci”
Bawiły się dzieci paluszkami,
jak jeden nie może to drugi pomoże
Bawiły się dzieci paluszkami,
jak drugi nie może to trzeci mu pomoże,
Bawiły się dzieic paluszkami,
jak trzeci nie może to czwarty mu pomoże
bawiły się dzieic paluszkami,
jak czwarty nie może to piąty mu pomoże
Bawiły się dzieci paluszkami,
jak jak piaty nie może to łokieć mu pomoże
bawiły się dzieci paluszkami,
jak łokieć nie może, to spać się położę
Piosenka miesiąca: ,,Bo w przedszkolu”
I. Budzik rano woła mnie,
dzyń,dzyń, dzyń nowy dzień!
Niecierpliwie tupie but
ruszać czas tup,tup
ref.: bo w przedszkolu czeka nasza pani
już od progu uśmiechem nas wita
z nami spiewa i z nami się bawi
i o wszystko ją można zapytać
-
Do przedszkola spiesz się ,spiesz
hau,hau,hau! -pros pies.
Kotek mruczy – ja bym chciał
z Tobą iść miau,miau
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik:
-kreowanie pozytywnego stosunku do pracy policjanta
-zaznajomienie z numerami alarmowymi potrzebnymi w razie zagrożenia
-stwarzanie okazji do wyrażania emocji za pomocą sztuki
-doskonalenie sprawności ruchowej w ćwiczeniach gimnastycznych
-kształtowanie świadomości własnego ciała
-zdobywanie informacji na temat zdrowego odżywiania
-utrwalenie charakterystycznych cech jesieni w ogrodzie
-kształtowanie odporności emocjonalnej na niepowodzenia
-rozwijanie aparatu głosowego w zabawie "Gimnastyka buzi i języka"
Piosenka "Dary jesieni”
1.Spadaja kasztany, spadają żołędzie
Wiatr psotnik szaleje,pełno liści wszędzie / bis
2.Czderwone kuleczki mienią się na drzewie
Czerwone korale,zrobię dziś dla Ciebie / bis
3.Zwierzęta też wiedzą, co się dzieje w lesie
to dary jesieni ,to nadeszła jesień/bis
Wiersz
Lecą liście z drzewa bo to jesień już
Za jesienią zima , krok za krokiem tuż
Więc zbierajmy liście, liście malowane
Złotem i czerwienią, pięknie przeplatane.
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad:
Kształtowanie nawyku prawidłowego oddechu;
Dostrzeganie i podawanie nazw zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni;
Próby tworzenia deszczowej muzyki – gra na instrumentach
Dostrzeganie kształtów i kolorów chmur; rozwijanie wyobraźni
Dostrzeganie oraz kontynuowanie regularności i rytmów;
Opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń, używanie określeń:na początku,potem,na końcu;
Utrwalanie nazw ubrań
Różnicowanie wielkości:duży,większy, największy oraz mały,mniejszy,najmniejszy;
Liczenie w dostępnym zakresie;
Próby opisywania wyglądu zwierzęcia;
Kształtowanie potrzeby opiekowania się zwierzętami;
Grupowanie przedmiotów ze względu na ich wielkość; przeliczanie w zakresie 1–3;
Zapoznanie z pracą elektryka;
Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej (zimowe mieszkania zwierząt)
Doskonalenie umiejętności liczenia i porównywania liczebności zbiorów;
Poszerzenie wiedzy przyrodniczej (zwierzęta zasypiające na zimę);
Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej, ruchowej i motorycznej;
Wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem materiału przyrodniczego;
PIOSENKA MIESIĄCA
„Jeżyk i liście”
1.Szur, szur, szur liści góra
Szur, szur, szur coś tam szura
ref: Tapu tap, tapu tap
kolorowe liście złap
2.Czy ty wiesz co tam siedzi
Czarnym oczkiem dzieci śledzi
ref: Tapu tap, ....
3.Szur, szur, szur jeżyk mały
Szur, szur, szur w liściach cały
ref: Tapu tap,…
WIERSZ MIESIĄCA
„W spiżarni”
W spiżarni na pułkach zapasów bez liku,
są dżemy, kompoty, złoty miód w słoiku
i cebula w wiankach,grzybki suszone
Są główki kapusty, ogórki kiszone
Agdy będzie w zimie tęgi mróz na dworze,
zapachnie nam lato gdy słoik otworzę
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień:
-
Zapoznanie dzieci z historią św. Mikołaja.
-
Kształtowanie postaw prospołecznych i rozwijanie zdolności empatii.
-
Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w okresie zimy.
-
Wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny, organizowanie świąt o charakterze rodzinnym.
-
Uczestniczenie w krótkich programach artystycznych.
Wiersz miesiąca: ,,Mikołaj”
Dziś na Mikołaja,
Maluchy czekają,
Niespodziankę wielką,
W swojej sali mają.
Wszystkie uśmiechnięte,
Gościa chcą powitać,
Poprosić by usiadł,
O zdrowie zapytać.
Piosenka miesiąca: ,,Wesoła choinka”
na gałązce choinkowej
wiszą dwa jabłuszka
przy jabłuszku pierwszym pajac
przy drugim kaczuszka.
Pajac biały jest jak piekarz
mąkę ma na brodzie
a kaczuszka złota,jakby
kąpała się w miodzie
Ref.
Choinka,choinka
wesoła choinka
choinka,choinka wesoła(2x)
-
Popatrz ,mamo,woła Krysia
jak ten pajac skacze
A czy słyszysz, mówi mama,
jak kaczuszka kwacze?
Pajac tańczy, kaczka kwacze,
posłuchajcie sami,
a zajączek tuż obok
rusza wąsikami
Ref
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń:
1.Udział dzieci w tradycyjnych zabawach karnawałowych, wyzwalających uczucia radości i satysfakcji. Sprawne poruszanie się w kole oraz integrowanie się ze starszymi kolegami we wspólnej zabawie.
2.Nazywanie członków bliskiej rodziny. Rozumienie więzi rodzinnych, jakie wiążą dziadków i wnuki. Odczuwanie miłości, wdzięczności i przywiązania do członków rodziny.
3.Uważne słuchanie bajek i baśni. Rozpoznawanie bajek na ilustracjach po ich charakterystycznych bohaterach, np. Czerwony Kapturek. Wyszukiwanie w bajce dobrych i złych postaci.
4.Zwrócenie uwagi dzieci na bezpieczne i niebezpieczne zabawy zimowe.
Wiersz miesiąca:
„Moja Babcia”
Jestem sobie wnuczka mała
moja babcia jest wspaniala
zna tuziny pięknych bajek
których słucha się wspaniale
zawsze zgrabnie piłkę łapie
aż się na nią gapią gapie
Zimą bierze mnie na narty
Kocham babcię to nie żarty
Piosenka miesiąca:
„Bałwankowa rodzinka”
Stoisz smutny mój bałwanku
ze spuszczoną głową
Może chciałbyś mieć przy sobie panią Bałwankową
Ref: Oj,tak,tak!
Dobrej żony wciąż mi brak
oj tak,tak
Ma korale z jarzębiny
Bałwankowa żona
ale łatwo poznać z miny
że dziś jest zmartwiona
oj tak, tak, oj tak tak
Mego synka jeszcze brak
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty:
– poznawanie, utrwalanie charakterystycznych cech aktualnej pory roku (Zimy)
– wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego poprzez wprowadzenie i wyjaśnienie słów służących do określenia atrybutów zimy oraz towarzyszących jej zjawisk atmosferycznych
– rozwijanie wrażliwości estetycznej na zróżnicowanie odcieni bieli
– poznanie właściwości śniegu i lodu, budzenie ciekawości poznawczej
– uwrażliwianie zmysłów poprzez: muzykę klasyczną, fakturę wykorzystywanych materiałów, doznania smakowe i zapachowe, dotyk
– kształtowanie umiejętności klasyfikowania i definiowania
- uświadamianie dzieciom, że właściwy ubiór ma wpływ na nasze zdrowie
Piosenka
„Droga”
Ta droga szeroką
wyruszamy w świat
Maszeruję żwawo
obok idzie brat
Idziemy wesoło
nogi tupią w rytm
Głęboko oddycham
dobrze dzisiaj mi
Droga przed nami,
Świat zdobywamy
Wiersz
„Stuka konik kopytkami
w górę skacze nad kwiatkami
chciałby ruszyć na wyprawę ale woli skubać trawę
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc marzec:
-
Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt, dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt oraz poznawanie wybranych przedstawicieli zwierząt egzotycznych.
-
Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki i kwiaty, itp.
-
Poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach i krzewach.
Wiersz:
Spadła deszczu kropla
Plum...
Zawiał ciepły wietrzyk
szum...
Cos pachnie w powietrzu
Kwiat...
Zmienia się wkoło
Świat...
A co to tak spiewa?
Ptak...
Czyżby przyszła wiosna?
Tak!