Jeżyki

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień:

 

1..Poznanie przedszkola, sali zabaw, oraz innych miejsc, takich jak: łazienka, szatnia oraz plac zabaw.
2.Kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy (korzystanie ze wspólnych zabawek , kącików zainteresowań), umiejętne dzielenie się przestrzenią do zabawy oraz zabawką.
3.Wyrabianie umiejętności radzenia sobie z emocjami podczas rozstania z rodzicami.
4.Kształtowanie umiejętności informowania opiekunów o własnych potrzebach i problemach.
5.Poznanie kodeksu zachowania ilustrowanego obrazkami (kulturalne jedzenie, toaleta, wspólna zabawa).

Wiersz miesiąca: ,,Bawiły się dzieci”

Bawiły się dzieci paluszkami,

jak jeden nie może to drugi pomoże

Bawiły się dzieci paluszkami,

jak drugi nie może to trzeci mu pomoże,

Bawiły się dzieic paluszkami,

jak trzeci nie może to czwarty mu pomoże

bawiły się dzieic paluszkami,

jak czwarty nie może to piąty mu pomoże

Bawiły się dzieci paluszkami,

jak jak piaty nie może to łokieć mu pomoże

bawiły się dzieci paluszkami,

jak łokieć nie może, to spać się położę


 

Piosenka miesiąca: ,,Bo w przedszkolu”

I. Budzik rano woła mnie,

dzyń,dzyń, dzyń nowy dzień!

Niecierpliwie tupie but

ruszać czas tup,tup

ref.: bo w przedszkolu czeka nasza pani

już od progu uśmiechem nas wita

z nami spiewa i z nami się bawi

i o wszystko ją można zapytać

  1. Do przedszkola spiesz się ,spiesz

    hau,hau,hau! -pros pies.

    Kotek mruczy – ja bym chciał

    z Tobą iść miau,miau

 

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik:

-kreowanie pozytywnego stosunku do pracy policjanta

-zaznajomienie z numerami alarmowymi potrzebnymi w razie zagrożenia

-stwarzanie okazji do wyrażania emocji za pomocą sztuki

-doskonalenie sprawności ruchowej w ćwiczeniach gimnastycznych

-kształtowanie świadomości własnego ciała

-zdobywanie informacji na temat zdrowego odżywiania

-utrwalenie charakterystycznych cech jesieni w ogrodzie

-kształtowanie odporności emocjonalnej na niepowodzenia

-rozwijanie aparatu głosowego w zabawie "Gimnastyka buzi i języka"

 

Piosenka "Dary jesieni”

1.Spadaja kasztany, spadają żołędzie

Wiatr psotnik szaleje,pełno liści wszędzie / bis

2.Czderwone kuleczki mienią się na drzewie

Czerwone korale,zrobię dziś dla Ciebie / bis

3.Zwierzęta też wiedzą, co się dzieje w lesie

to dary jesieni ,to nadeszła jesień/bis

Wiersz

 

Lecą liście z drzewa bo to jesień już

Za jesienią zima , krok za krokiem tuż

Więc zbierajmy liście, liście malowane

Złotem i czerwienią, pięknie przeplatane.

 

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad:

Kształtowanie nawyku prawidłowego oddechu;

Dostrzeganie i podawanie nazw zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni;

Próby tworzenia deszczowej muzyki – gra na instrumentach

Dostrzeganie kształtów i kolorów chmur; rozwijanie wyobraźni

Dostrzeganie oraz kontynuowanie regularności i rytmów;

Opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń, używanie określeń:na początku,potem,na końcu;

Utrwalanie nazw ubrań

Różnicowanie wielkości:duży,większy, największy oraz mały,mniejszy,najmniejszy;

Liczenie w dostępnym zakresie;

Próby opisywania wyglądu zwierzęcia;

Kształtowanie potrzeby opiekowania się zwierzętami;

Grupowanie przedmiotów ze względu na ich wielkość; przeliczanie w zakresie 1–3;

Zapoznanie z pracą elektryka;

Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej (zimowe mieszkania zwierząt)

Doskonalenie umiejętności liczenia i porównywania liczebności zbiorów;

Poszerzenie wiedzy przyrodniczej (zwierzęta zasypiające na zimę);

Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej, ruchowej i motorycznej;

Wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem materiału przyrodniczego;

 

PIOSENKA MIESIĄCA

Jeżyk i liście”

 

1.Szur, szur, szur liści góra

Szur, szur, szur coś tam szura

ref: Tapu tap, tapu tap

kolorowe liście złap

 

2.Czy ty wiesz co tam siedzi

Czarnym oczkiem dzieci śledzi

ref: Tapu tap, ....

 

3.Szur, szur, szur jeżyk mały

Szur, szur, szur w liściach cały

 

ref: Tapu tap,…

 

 

 

WIERSZ MIESIĄCA

„W spiżarni

 

W spiżarni na pułkach zapasów bez liku,

są dżemy, kompoty, złoty miód w słoiku

i cebula w wiankach,grzybki suszone

Są główki kapusty, ogórki kiszone

Agdy będzie w zimie tęgi mróz na dworze,

zapachnie nam lato gdy słoik otworzę
 

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień:

  1. Zapoznanie dzieci z historią św. Mikołaja.

  2. Kształtowanie postaw prospołecznych i rozwijanie zdolności empatii.

  3. Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków w okresie zimy.

  4. Wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny, organizowanie świąt o charakterze rodzinnym.

  5. Uczestniczenie w krótkich programach artystycznych.


 

Wiersz miesiąca: ,,Mikołaj”

Dziś na Mikołaja,

Maluchy czekają,

Niespodziankę wielką,

W swojej sali mają.

Wszystkie uśmiechnięte,

Gościa chcą powitać,

Poprosić by usiadł,

O zdrowie zapytać.


 

Piosenka miesiąca: ,,Wesoła choinka”

na gałązce choinkowej

wiszą dwa jabłuszka

przy jabłuszku pierwszym pajac

przy drugim kaczuszka.

Pajac biały jest jak piekarz

mąkę ma na brodzie

a kaczuszka złota,jakby

kąpała się w miodzie

Ref.

Choinka,choinka

wesoła choinka

choinka,choinka wesoła(2x)

  1. Popatrz ,mamo,woła Krysia

jak ten pajac skacze

A czy słyszysz, mówi mama,

jak kaczuszka kwacze?

Pajac tańczy, kaczka kwacze,

posłuchajcie sami,

a zajączek tuż obok

rusza wąsikami

Ref

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń:

1.Udział dzieci w tradycyjnych zabawach karnawałowych, wyzwalających uczucia radości i satysfakcji. Sprawne poruszanie się w kole oraz integrowanie się ze starszymi kolegami we wspólnej zabawie.
2.Nazywanie członków bliskiej rodziny. Rozumienie więzi rodzinnych, jakie wiążą dziadków i wnuki. Odczuwanie miłości, wdzięczności i przywiązania do członków rodziny.
3.Uważne słuchanie bajek i baśni. Rozpoznawanie bajek na ilustracjach po ich charakterystycznych bohaterach, np. Czerwony Kapturek. Wyszukiwanie w bajce dobrych i złych postaci.
4.Zwrócenie uwagi dzieci na bezpieczne i niebezpieczne zabawy zimowe.

 

Wiersz miesiąca:

Moja Babcia”

Jestem sobie wnuczka mała

moja babcia jest wspaniala

zna tuziny pięknych bajek

których słucha się wspaniale

zawsze zgrabnie piłkę łapie

aż się na nią gapią gapie

Zimą bierze mnie na narty

Kocham babcię to nie żarty

 

Piosenka miesiąca:

Bałwankowa rodzinka”

Stoisz smutny mój bałwanku

ze spuszczoną głową

Może chciałbyś mieć przy sobie panią Bałwankową

Ref: Oj,tak,tak!

Dobrej żony wciąż mi brak

oj tak,tak

Ma korale z jarzębiny

Bałwankowa żona

ale łatwo poznać z miny

że dziś jest zmartwiona

oj tak, tak, oj tak tak

Mego synka jeszcze brak

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty:

poznawanie, utrwalanie charakterystycznych cech aktualnej pory roku (Zimy)

wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego poprzez wprowadzenie i wyjaśnienie słów służących do określenia atrybutów zimy oraz towarzyszących jej zjawisk atmosferycznych

rozwijanie wrażliwości estetycznej na zróżnicowanie odcieni bieli

poznanie właściwości śniegu i lodu, budzenie ciekawości poznawczej

uwrażliwianie zmysłów poprzez: muzykę klasyczną, fakturę wykorzystywanych materiałów, doznania smakowe i zapachowe, dotyk

kształtowanie umiejętności klasyfikowania i definiowania

- uświadamianie dzieciom, że właściwy ubiór ma wpływ na nasze zdrowie

 

Piosenka

Droga”

Ta droga szeroką

wyruszamy w świat

Maszeruję żwawo

obok idzie brat


 

Idziemy wesoło

nogi tupią w rytm

Głęboko oddycham

dobrze dzisiaj mi


 

Droga przed nami,

Świat zdobywamy


 

Wiersz

Stuka konik kopytkami

w górę skacze nad kwiatkami

chciałby ruszyć na wyprawę ale woli skubać trawę

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc marzec:

  1. Poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt, dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt oraz poznawanie wybranych przedstawicieli zwierząt egzotycznych.

     

  2. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki i kwiaty, itp.

     

  3. Poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach i krzewach.

 

Wiersz:

 

Spadła deszczu kropla

Plum...

Zawiał ciepły wietrzyk

szum...

Cos pachnie w powietrzu

Kwiat...

Zmienia się wkoło

Świat...

A co to tak spiewa?

Ptak...

Czyżby przyszła wiosna?

Tak!