Pszczółki

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc wrzesień:

- Aktywne uczestniczenie w zabawach z grupą.

- Rozwijanie umiejętności językowych – poprawne wypowiadanie się pod względem logicznym i gramatycznym. Kształtowanie słownika dzieci.

- Rozpoznawanie i nazywanie elementów na podstawie definicji – rozwiązywanie zagadek.

- Kształcenie umiejętności przeliczania i kategoryzowania. Rozwijanie umiejętności kontynuowania i układania prostych rytmów.

- Rozwijanie ciekawości poznawczej.

- Rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej.

 

Piosenka

Będę kierowcą”

 

1. Jedzie auto coraz prędzej,

co za pęd, co za pęd!

Żółte światło, pas na jezdni,

teraz skręt, teraz skręt!

 

Ref.:Bardzo trudno być kierowcą,

lecz ja mówię wszystkim chłopcom,
że kierowcą, że kierowcą

muszę kiedyś być.

 

2. Szara jezdnia, na tej jezdni

aut jest sto, aut jest sto!

Zmiana świateł, tu czerwone,

a więc stop, a więc stop!

 

Ref.: Bardzo trudno być kierowcą...

 

3. Różne światła, różne znaki

trzeba znać, trzeba znać!

Muszę wiedzieć, kiedy jechać,

kiedy stać, kiedy stać!

 

Ref.: Bardzo trudno być kierowcą...

Wiersz
"Kolorowe znaki"
K. Wiśniewski


Tatusiu , powiedz czemu na drogach
po obu stronach są ustawione
te dziwne znaki w różnych kolorach
żółte , niebieskie, białe, czerwone?


Widzisz , mój synku- słyszysz odpowiedź-
znaki dla ciebie tak zagadkowe
wszyscy kierowcy znają na pamięć,
bo to są właśnie ZNAKI DROGOWE.


Ich kształt i barwa oraz rysunek
namalowany na znaku tarczy
na wszystkich drogach całego świata
zawsze i wszędzie to samo znaczy.


Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym
z rysunkiem czarnym jak pióra kawcze
mówią : „ Uważaj na mój rysunek !"
bo są to ZNAKI OSTRZEGAWCZE.


A prostokąty oraz kwadraty,
te z tłem niebieskim ,stojące z gracją
INFORMACYJNE są to ZNAKI,
bo zawsze służą informacją.


Wiesz już dlaczego duzi i mali
znaki drogowe widują co dzień?
Żeby bezpiecznie z dróg korzystali:
każdy kierowca i każdy przechodzień .


Te duże koła z brzegiem czerwonym ,
które z daleka widać od razu,
„Nie wolno!” – krzyczą głosem donośnym,
bo to są właśnie ZNAKI ZAKAZU.


Mniejsze zaś koła z niebieską twarzą
i białą strzałką jak ptasi pazur ,

mówią stanowczo : „ Jedź, jak ci każę !”
Dlatego są to ZNAKI NAKAZU

 

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc październik:

- rozwijanie słownika czynnego – rozpoznawanie i nazywanie elementów na podstawie definicji;

- kształtowanie logicznego myślenia;

- zapoznanie z wybranymi gatunkami drzew, grzybów jadalnych i niejadalnych;

- rozpoznawanie i nazywanie różnorodnych owoców i warzyw;

- kształcenie umiejętności przeliczania i kategoryzowania;

- rozwijanie umiejętności kontynuowania i układania prostych rytmów;

- rozwijanie poczucia rytmu i ogólnej sprawności fizycznej.

Piosenka

“Jesienna piosenka”

 

Ptaszek już nie śpiewa, liść opada z drzewa,

żabki już ziewają i niedźwiadek ziewa.

 

Prześpią sobie smacznie zimową pogodę,

przyśni im się łąka, przyśni im się miodek.

 

Ruda wiewióreczka znalazła orzeszek,

ale go nie zjadła, do spiżarni niesie.

Zostawiła w dziupli na trudniejsze czasy,

bo warto przed zimą porobić zapasy.

 

Jaskółeczka mała już się pożegnała,

leci hen za morze, choćby zostać chciała.

Będzie pewnie tęsknić, ale się nie smuci,

bo gdy przyjdzie wiosna, to do gniazda wróci.

 

Ptaki odleciały, chrapie niedźwiedź bury,

babunia na zimę robi konfitury.

Placek z konfiturą to dla dzieci gratka,

a uśmiechy wnuków to gratka dla dziadka.

 

Wiersz
“Leśne dzieci”

 

W gąszczach, gdzie drozdy śpiewają pieśni,

jest tam wiele dzieci leśnych.

Chodzą dziki – warchlaczki,

ubrane w śliczne pasiaczki,

i zgrabne, płowe sarenki

co mają w plamki sukienki.

Chodzą wilczki bure,

liski z rudą kitką,

las się przypatruje ich figlom i zbytkom!

Ptaki im śpiewają i słonko im świeci,

drzewa pięknie szumią dla tych leśnych dzieci.

 

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc listopad:

- kształtowanie umiejętności językowych – wypowiadanie się na określony temat;

- kształtowanie poczucia rytmu podczas zabaw przy piosence;

- rozwijanie pamięci słuchowej;

- zapoznanie z wybranymi gatunkami ptaków wędrownych i ptaków osiadłych;

- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie jesienią;

- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10;

- rozbudzanie ciekawości otaczającym światem;

 

 

Piosenka

Jeż”

W lesie mieszka mały jeż.

Bardzo dziwny z niego zwierz,

bo gdy ktoś go zdenerwuje,

to kolcami wtedy kłuje!

Nie dotykaj jeża, nie,

bo pokłuje Cię!

 

Zimą jeżyk słodko śpi.

Coś miłego mu się śni.

Wicher wieje, mróz na dworze,

a on sobie siedzi w norze.

Czeka na cieplejsze dni.

Na wiosenne dni.

 

 

Wiersz

W spiżarni”

W spiżarni na półkach

zapasów bez liku.

Są dżemy, kompoty,

złoty miód w słoiku.

 

I cebula w wiankach,

I grzybki suszone,

są główki kapusty,

ogórki kiszone.

 

A gdy będzie w zimie

tęgi mróz na dworze,

zapachnie nam lato-

gdy słoik otworzę.

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc grudzień:

- kształtowanie umiejętności improwizacji,

- rozwijanie umiejętności aktorskich dzieci,

- rozwijanie umiejętności manualnych i grafomotorycznych,

- kształtowanie sprawności językowych – tworzenie logicznej wypowiedzi,

- rozwijanie poczucia rytmu,

- zapoznanie z tradycjami bożonarodzeniowi,

- czerpanie radości z przygotowań do świąt.

 

 

Piosenka

“Już blisko kolęda”

 

Gdy w pokoju wyrośnie choinka,

łańcuszkami, bombkami zaświeci.

 

Ref. To znaczy, że już święta,

że już blisko kolęda,

że Mikołaj przyjedzie do dzieci,

hej, kolęda, kolęda.

 

2. Gdy opłatek już leży na stole,

pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie.

 

Ref. To znaczy, że już święta,

że już blisko kolęda,

że Mikołaj przyjedzie do ciebie,

hej, kolęda, kolęda.

 

3. Gdy upieką się słodkie makowce

I głos dzwonka z daleka zawoła.

 

Ref. To znaczy, że juz święta,

że już blisko kolęda,

że za drzwiami już stoi Mikołaj,

hej, kolęda, kolęda.

Wiersz

“ Kupimy choinkę” – fragmenty

 

Pojedziemy dziś sankami

na plac choinkowy,

gdzie choinki do choinek

tulą swoje głowy,

gdzie choinki się trzymają

za zielone ręce,

I znajdziemy tę jedyną

w iglastej sukience.

Opleciemy ją łańcuchem

srebrzystym dookoła,

zawiesimy złotą gwiazdkę

wysoko dookoła,

zawiesimy złota gwiazdkę

wysoko u czoła.

Damy świeczki, niech je trzyma,

w palcach swych zielonych,

niech ogniami złocistymi

błyśnie z każdej strony.

Ustrojona, rozświecona

królować nam będzie

przy opłatku, przy muzyce,

przy cichej kolędzie.

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń:

 kształtowanie postawy szacunku do osób starszych

- wdrażanie do rozumienia następstw czasowych

- rozwijanie umiejętności uważnego słuchanie ze zrozumieniem

- rozwijanie sprawności językowych – tworzenie wypowiedzi poprawnych pod względem logicznym I gramatycznym

- posługiwanie się nazwami dni tygodnia

- kształtowanie poczucia rytmu podczas zabaw przy piosenkach

 

 

Piosenka

Babci od bajek, dziadek od zagadek”

 

1.Moja babcia i mój dziadek

To wspaniali są dziadkowie

Dziadek mnóstwo zna zagadek

Babcia bajkę nam opowie

 

ref. Bo na świecie nie znajdziecie takich bajek i zagadek jakie wnukom opowiada moja babcia i mój dziadek

 

2.Poprosimy nasza babcie

Babciu z tajemniczą miną

Opowiadaj naszą bajkę

a za każdym razem inną

 

ref. Bo na świecie nie znajdziecie takich bajek i zagadek jakie wnukom opowiada moja babcia i mój dziadek

 

3. Posadzimy teraz dziadka na fotelu wiklinowym Dziadku powiedz nam zagadkę

Całkiem nową prosto z głowy

 

ref. Bo na świecie nie znajdziecie takich bajek i zagadek jakie wnukom opowiada moja babcia i mój dziadek

 

Wiersz

W moim domu”

E. Piotrowska

 

W moim domu, gdy śnieg pada,

pyszna parzy się herbata.

Żółty czajnik cicho gada,

obejmuje mamę tata.

W moim domu, gdy mróz w koło,

mieszka radość, śmiech i lato,

więc jest ciepło i wesoło,

dobrze gościom, snom i kwiatom.

W moim domu jasnym, złotym,

każdy lubi się przytulać,

gra muzyka, mruczą koty,

a za oknem zima hula….

 

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc luty:

- kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem tekstów literackich

- kształtowanie logicznego myślenia podczas obserwacji doświadczenia i formułowania wniosków

- kształtowanie umiejętności przeliczania w sytuacjach życiowych

- rozwijanie umiejętności interpretacji za pomocą ruchu

- rozwijanie sprawności manualnej

Piosenka

"Zimowa poleczka"

Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą - o tak, właśnie tak

Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my, właśnie my

Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki
Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą - o tak, właśnie tak!

Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my, właśnie my

Stanęły na chwilkę, by otrzeć pot z czoła,
Lecz skoczna muzyka do tańca nas woła,
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,
Bałwanki się cieszą - o tak, właśnie tak!

Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my, właśnie my

 

Wiersz

Narciarz”

Jan Brzechwa

 

Pada śnieżek, pada śnieżek,

łatwo zapaść się po pas,

a na nartach, jak wzdłuż ścieżek

mogę sobie iść przez las.

Droga gładka i otwarta,

słońce świeci, śnieżek spadł,

więc na nartach, więc na nartach

śmiało mogę ruszać w świat.

 

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc marzec:

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc marzec:

- Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.

- Uświadamianie następstwa dni tygodnia.

- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.

- Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.

- Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich wymawianie.

 

Piosenka

Marcowe żaby

sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak

1.Już wiosna na polach sadzi krokusy.

Zając siedzi pod sosną, marzną mu uszy.

 

Ref.: A żaby rechu – rech, żaby się cieszą,

że ten marzec rechu – rech wszystko pomieszał.

Raz słońce, a raz deszcz, idzie wiosna a tu śnieg.

Bo w marcu jak w garncu rechu – rech żabi śmiech.

 

2.A deszczem umyte drzewa są czyste,

Na gałązkach już rosną kotki puszyste.

 

Ref.: A żaby rechu – rech, żaby się cieszą…..

 

3.Na łące bociany głośno klekocą.

Rankiem słońce przygrzewa, mróz mrozi nocą.

 

 

Ref.: A żaby rechu – rech, żaby się cieszą…..

 

Wiersz

Nasze kwiaty

M. Konopnicka

 

Jesz­cze śnie­żek pró­szy,
Jesz­cze chłod­ny ra­nek,
A już w ci­chym le­sie
Za­kwi­ta sa­sa­nek.
A za nim przeylaszcz­ka
Wy­chy­la się z pącz­ka,
I mle­czem się żół­tym
Zło­ci cała łącz­ka.
I dłu­żej już dzion­ka
I bli­żej sło­necz­ka...
A w polu się gwieź­dzi
Bia­ła sto­kro­tecz­ka.
A da­lej fi­joł­ki,
Wskroś tra­wy, pod rosą,
W świe­żych swych cza­recz­kach
Woń prze­słod­ką nio­są.
(...)
O zie­mio ty dro­ga,
Ty Boży ziel­ni­ku!
I w po­lach i w łą­kach
Masz kwie­cia bez liku!