Motylki
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień:
-
Kształtowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej.
-
Budowanie między dziećmi relacji pełnych ciepła i wzajemnej akceptacji.
-
Wdrażanie do właściwego korzystania z pomieszczeń przedszkolnych i zabawek.
-
Zaznajomienie dzieci z zasadami ruchu pieszego i kołowego – wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach.
PIOSENKA
„W przedszkolu”
Nikt w przedszkolu się nie nudzi.
Oj nie, nie /2x
Nie grymasi, nie marudzi.
Bo tu nam fajnie jest.
Każdy zupkę zje z miseczki.
Mniam, mniam, mniam /2x
I zatańczy do poleczki.
Hop sa, sa /2x
Już za ręce się łapiemy.
Raz i dwa /2x
I w kółeczku tańcujemy.
Oj dana /2x
Zaśpiewamy pioseneczkę.
La, la, la /2x
Pośmiejemy się troszeczkę.
Ha, ha, ha /2x
WIERSZ
„Światełko”
Przez ulicę idą dzieci
gdy zielone światło świeci.
Kiedy żółte się zapali
uważają nawet mali.
Gdy zobaczysz zaś czerwone
czekaj grzecznie na zielone.
(Iwona Salach)
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik:
-
Dostrzeganie i określanie zmian zachodzących w ogrodzie warzywnym i sadzie jesienią.
-
Zapoznanie dzieci ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie jesiennym.
-
Uwrażliwianie dzieci na piękno jesiennego krajobrazu.
-
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
-
Rozpoznawanie zwierząt charakterystycznych dla środowiska leśnego.
-
Budzenie zainteresowania wędrówkami ptaków.
PIOSENKA
„Kolorowy deszcz”
Gdy na dworze pada deszcz,
kiedy wszystko szare jest.
Wyjmij kredki i narysuj
to co tylko chcesz.
Ref.: Na niebiesko, fioletowo,
żółto i różowo,
na zielono, na czerwono
i pomarańczowo. /2x
Chociaż pada szary deszcz
Kredki z deszczu śmieją się.
Każda kredka ostrzy nosek
i rysować chce.
Ref.
WIERSZ
„Jesienne liście”
Lecą liście z drzewa,
bo to jesień już.
Za jesienią zima
krok za krokiem tuż.
Hej! Zbierajmy liście,
liście malowane,
złotem i czerwienią
pięknie przytykane.
(Barbara Kossuth)
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad:
-
Stwarzanie okazji do odczuwania nastrojów i zmian zachodzących późną jesienią w przyrodzie.
-
Poszerzanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych.
-
Rozumienie znaczenia zabiegów higienicznych dla zdrowia.
-
Kształtowanie u dzieci postawy dbałości o własne zdrowie.
PIOSENKA
„Szedł listopad”
Szedł listopad polną drogą
zerwał liście z drzewa.
Pada deszcz, pada deszcz,
a ja sobie śpiewam. /2x
Zimne wiatry wieją polem,
idzie chłód, ulewa.
Pada deszcz, pada deszcz,
a ja sobie śpiewam. /2x
Słońce wstaje późnym rankiem
ziemi nie ogrzewa.
Pada deszcz, pada deszcz,
a ja sobie śpiewam. /2x
WIERSZ
„Parasole”
Na ulicy pod drzewami
parasole dwa.
Pod tym dużym idzie mama,
Pod tym małym - ja.
Idę z mamą. Idę, słucham,
mama słucha też,
jak z drzewami o czymś szepcze
rozgadany deszcz.
Szepcze cicho, to znów głośniej,
w rynnie dzwoni, gra
i wesoło stuka, puka
w parasole dwa.
(Helena Bechlerowa)
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień:
-
Zaznajomienie dzieci z pracą na poczcie i zawodem listonosza.
-
Zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami Świąt Bożego Narodzenia.
-
Słuchanie opowiadań, wierszy i piosenek przybliżających treść obchodzonych świąt.
Przeżywanie nastroju oczekiwania.
PIOSENKA
„Kolęda”
1. Zielona choineczko, 3. O Maryi Panience
pachnąca igiełkami, i o Józefie świętym
posłuchaj, proszę nas, zagrają dzisiaj ci
posłuchaj proszę nas, zagrają dzisiaj ci
kolędę ci zagramy. wesołe instrumenty.
2. O małym Jezusiku, 4. O królach i Herodzie
co w żłobie sobie leży, kolędę ci zagramy,
zagramy dzisiaj ci, a ty nam zaświecisz,
zagramy dzisiaj ci, a ty nam zaświecisz,
tak jak to się należy. Swoimi lampeczkami.
WIERSZ
„Choinka w lesie” (fragment)
Ta choinka, ta zielona,
stała w lesie ośnieżona.
Trzy sarenki tam przybiegły,
na spoczynek pod nią legły.
Oj lesie, lesie.
Choineczka w lesie stała,
z roku na rok podrastała.
A czuwali nad nią stale
I leśnicy, i krasnale.
Oj lesie, lesie.
(E. Szelburg – Zarembina)
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń:
-
Zapoznanie dzieci z cechami charakterystycznymi pór roku i ich cyklicznością.
-
Uświadomienie dzieciom konieczności odmierzania i kontrolowania upływającego czasu.
-
Kształtowanie uczuć miłości i szacunku dla Dziadków.
-
Współudział dzieci w przygotowaniu upominków i przyjmowaniu gości w przedszkolu.
PIOSENKA
„Całusy dla babci i dziadka”
Dziś dla babci i dla dziadka
taniec ten tańczymy.
To ich święto, więc tu dla nich
pięknie wystąpimy.
Ref.: Dla babci i dziadka
tańczymy, śpiewamy.
Dla babci i dziadka
sto całusów mamy. /2x
Zaprosimy dziś do tańca
babcię oraz dziadka.
Dla nich polka, walc czy cza-cza
To prawdziwa gratka.
WIERSZ
„Moi dziadkowie”
Babcia i dziadek są tacy wspaniali
i zawsze chętnie bawią się z nami.
Lubię z Wami spędzać czas.
Babciu i Dziadku kocham Was!
B. Szelągowska
Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty:
-
Zapoznanie dzieci z cechami charakterystycznymi dla krajobrazu zimowego.
-
Przeżywanie nastroju radości związanego z balem karnawałowym.
-
Wdrażanie dzieci do bezpiecznego zachowania podczas zabaw zimowych.
PIOSENKA
„Tupu, tup po śniegu”
Przyszła zima biała
śniegu nasypała
zamroziła wodę
staw przykryła lodem.
Ref.: Tupu, tup po śniegu,
dzeń, dzeń, dzeń na sankach,
skrzypu, skrzyp na mrozie,
lepimy bałwanka.
Kraczą głośno wrony
marzną nam ogony.
Mamy pusto w brzuszku
dajcie nam okruszków.
WIERSZ
„Zima”
Pani zima przybyła
wszystko bielą przykryła.
Ucieszyły się dzieci,
że śnieżek z nieba leci.
Nie boją się mrozu wcale
ubrały czapki i szale.
Ulepiły bałwanka
jeżdżą z górki na sankach.
(B. Forma)