Kontakt
Przedszkole nr 11

Jeżyki

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc marzec

1. zapoznanie z charakterystycznymi cechami wczesnej wiosny, przypomnienie nazw pierwszych ptaków przylatujących na wiosnę do Polski

2. Kształcenie umiejętności odczytywanie symboli pogodowych.

3. Rozwijanie słuchu muzycznego oraz czerpanie radości ze wspólnej zabawy

4. Sadzenie nowalijek w sali przedszkolnej – urządzenie kącika.

Oznaki wiosny” – Marta Olechowska

 

Żółte słoneczko na niebie się śmieje,

łagodny wietrzyk wesolutko wieje.

Krokus nieśmiało z ziemi się podnosi,

deszczyk wiosenny zmarzłą ziemie rosi.

Ptaszki wróciły i głośno ćwierkają,

wierzby puszyste bazie wypuszczają.

Ciepło wokoło, zima precz już poszła,

a na jej miejsce przyszła piękna wiosna.

Piosenka „Marzec”

muz. Adam Markiewicz / sł. Ludwik Wiszniewski

 

Wybiegł zając z lasu,

szukał oziminy

spotkał się ze sroczką:

Jakie masz nowiny?”

- „Przyszedł dzisiaj marzec,

w białych chmurek tłumie

chcę pogodą rządzić,

lecz rządzić nie umie!”

Pomaga mu zima

i wiosenka młoda:

Rano deszcz ze śniegiem

w południe pogoda.

Nocą szczypie mrozik,

że trudno wytrzymać

sama teraz nie wiem

wiosna to czy zima?”

 

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty

1. utrwalenie wiadomości o Arktyce i Antarktydzie oraz poznanie nazw zwierząt zamieszkujących Biegun Południowym

2. rozwijanie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu

3. wzbogacenie wiedzy na temat budowy książki oraz przestrzeganie zasad korzystania z książek

4. karnawałowe tradycje, bal karnawałowy – wzbogacenie wiedzy, kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy

Piosenka „Biały walczyk” Barbara Pliszka

Ref. Hej, biały walczyk, hop, hop, hop,

Zając na śniegu znaczy trop.

Zając na śniegu pomyka,

A my tańczymy walczyka

1. Saneczki z góry wiozą nas,

Wiatr pogwizduje, szumi las.

A nasze ptaki z karmnika

Tańczą białego walczyka.

Ref. Hej, biały walczyk, hop, hop, hop,

Zając na śniegu znaczy trop.

Zając na śniegu pomyka,

A my tańczymy walczyka.

Wiersz „Bałwanki”

Jest taki ogród zaczarowany,

Po którym chodzą śnieżne bałwany

Duże bałwany, bałwanki małe,

Wszystkie ze śniegu i jak śnieg białe.

Choć mróz największy i śnieżek prószy,

Bałwankom nigdy nie marzną uszy.

Za to, gdy słońce trochę przygrzeje,

To czary – mary nos im topnieje.

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń

- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowe

- poznanie tradycji witania Nowego Roku

- wzbogacenie doświadczeń estetycznych, poznanie nowej techniki plastycznej

- porządkowanie miesięcy do poszczególnych pór roku oraz poszerzanie wiadomości dotyczących miesięcy

- uroczystość Babci i Dziadka – recytowanie wierszyków, śpiewanie piosenek ,

Wiersz „Mróz” Julian Tuwim

 

W ostry mróz chłopek wiózł

Z lasu chrust na wozie,

Skrzypi coś, oś nie oś,

Trzaska chrust na mrozie.

 

Tężał mróz, wicher rósł,

Pędząc jak w sto koni,

Trzeszczy wóz, trzeszczy mróz,

Chłop zębami dzwoni.

 

Szkapa: brr! Chłop jej: prr! -

A podwozie zgrzyta,

Gwiżdże wiatr, śwista bat,

Stukają kopyta.

 

Chrzęst i brzęk, zgrzyt i stęk,

Hałas jak w fabryce!

Mniejszy mróz, lżejszy wóz

Przy takiej muzyce.

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień

- Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych, wdrażanie do samodzielności.

 

- Pieczenie i zdobienie pierników.

 

- Czerpanie radości z wizyty Świętego Mikołaja, integracja grupy podczas wspólnych zabaw.

 

- Zapoznanie z tradycjami Bożego Narodzenia.

 

- Tworzenie świątecznej atmosfery poprzez śpiewanie kolęd i pastorałek.

 

Wiersz “Zła zima” - Maria Konopnicka
 

Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!

Szczypie w nosy, szczypie w uszy

Mroźnym śniegiem w oczy prószy,

Wichrem w polu gna!

 

Nasza zima zła!

Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!

Płachta na niej długa, biała,

W ręku gałąź oszroniała,

A na plecach drwa...

Nasza zima zła!

 

Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!

A my jej się nie boimy,

Dalej śnieżkiem w plecy zimy,

Niech pamiątkę ma!

Nasza zima zła!

 

Piosenka „Pastorałka w szopce”

 

1. Zima mroźna, gwiazda świeci.

A w stajence zimno.

Na sianeczku, tu w żłóbeczku.

Śpi Dzieciątko cicho.

 

Ref. Lili Lili Lili Laj ... Lili Lili Laj!

Lili Lili Lili Laj ... Lili Lili Laj!

 

2. Dwa Aniołki delikatnie.

Skrzydła rozkładają.

Pastuszkowie, Trzej Królowie

Pieśń do snu mu grają.

 

Ref. Lili Lili Lili Laj ... Lili Lili Laj!

Lili Lili Lili Laj ... Lili Lili Laj!

 

3.Grajmy pięknie i śpiewajmy.

W te radosną noc.

Grajmy pięknie i śpiewajmy.

Dzieciątko ma moc.

 

Ref. Lili Lili Lili Laj ... Lili Lili Laj!

Lili Lili Lili Laj ... Lili Lili Laj!

 

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad

- rozwijanie wyobraźni, kreatywnego myślenia, postaw twórczych; wyrabianie samodzielności podczas pracy, satysfakcji z samodzielnie wykonanego zadania

- budowanie poczucia tożsamości narodowej, poszerzanie wiadomości dzieci na temat swojego kraju

- rozwijanie ekspresji muzycznej i poczucia rytmu

- przygotowanie do czytania przez doskonalenie słuchu fonematycznego

- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw i ćwiczeń

Piosenka „ Pan Listopad” sł. Zofia Holska - Albekier

 

1.Pan Listopad gra na basie
Dylu dylu bum
Na jesiennym graniu zna się
Trawką dotknął strun

ref. Wesoło gra muzyka
Pada deszcz
Świerszcz za kominem cyka
Tańcz, gdy chcesz


2. Pan Listopad gra na bębnie
Bara bara bam
Z deszczem puka równo, pięknie
Koncert daje nam

ref. Wesoło gra muzyka….

3.Pan Listopad gra na flecie
Fiju, fiju, fiu
Z liści złotych ma berecik
A kubraczek z nut

ref. Wesoło gra muzyka….

Listopad” – wiersz Doroty Kossakowskiej

Pan Listopad idzie do nas,

worek duży trzyma.

Płaszcz podarty, buty stare,

oraz groźna mina.

- Co nam niesiesz Listopadzie?

- Deszcz i ciemne chmury.

Wiatr co liście kolorowe,

podnosi do góry.

Chłody z rana i wieczorem,

coraz krótsze dni.

Oraz jeża, który w liściach,

zagrzebany śpi.

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik

-  kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw

-   poznanie parku i lasu jako ekosystemów i dostrzeganie korzyści z zasobów leśnych

-   rozwijanie myślenia logicznego w zabawach z kodowaniem

-   poznanie liter o, a, i – wprowadzenie pojęcia samogłoska

- rozwijanie umiejętności klasyfikowania i umiejętności liczenia oraz utrwalenie poznanych figur

- rozwijanie pamięci muzycznej 

 

Piosenka „Malowała Jesień”


Malowała jesień w parku wszystkie liście,
Na czerwono, na brązowo, żółto i złociście.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la,
Na czerwono, na brązowo, żółto i złociście.


Przyleciała sroczka i usiadła z boku,
Przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la,
Przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół.


Wietrzyk to zobaczył i pędzi po lesie,
Kolorowe liście zrywa i ze sobą niesie.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la,
Kolorowe liście zrywa i ze sobą niesie.

 

Wiersz „ Kolorowa jesień”

 

Jesień wszędzie,

szumią drzewa.

Ptak w gałęziach

już nie śpiewa.

Lecą liście kolorowe

żółte, rude i brązowe.

Już wiewiórka ma zapasy,

na zimowe trudne czasy.

Jeż zwinięty w kulkę śpi,

o ślimaku smacznym śni.

 

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień

-zapoznanie z rozmieszczeniem kącików tematycznych, wdrażanie do dbania o porządek w sali,

- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej,

- tworzenie warunków do podejmowania przez dzieci różnych form aktywności: ruchowej, słownej, plastycznej,

- przybliżanie dzieciom wiedzy na temat przydatności pojazdów specjalistycznych: karetka, radiowóz policyjny, wóz strażacki oraz utrwalanie numerów alarmowych: 999, 998, 997, 112

- rozwijanie poczucia rytmu i słuchu muzycznego

 

Piosenka „Wesołe przedszkole”

1.Słońce dużo ma roboty,

kiedy rano wschodzi,

rozsypuje iskry złote

po szumiącej wodzie.

W okna domów świeci,

rosę zbiera z pola

i wesoło wita dzieci

w drodze do przedszkola.

Ref. Wesoło jest, wesoło

w huczącym ulu pszczołom,

w zielonym lesie ptakom,

w przedszkolu przedszkolakom,

w przedszkolu przedszkolakom.

Słońce bardzo jest ciekawe,

W okna nam zagląda,

czy w przedszkolu wśród zabawek

zawsze jest porządek.

Myśmy tu sprzątali

własnymi rękami, po czyściutkiej, jasnej sali

słońce tańczy z nami.

 

 

Wiersz „Mądry przedszkolak”

Mądry przedszkolak przykładem świeci –

zawsze jest grzeczny dla innych dzieci.

Nie krzyczy na nie, nawet gdy zły jest

i ich nie szturcha, ani nie bije.

Chce coś od innych – grzecznie poprosi

i się z szacunkiem do nich odnosi.

Jak z tego widać, nie trzeba wiele,

by wszystkich dzieci być przyjacielem.