Kontakt
Przedszkole nr 11

Pszczółki

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc marzec:

- zapoznanie z nazwami i wyglądem wybranych gatunków zwierząt domowych i wiejskich,

- kształtowanie orientacji w schemacie ciała,

- zapoznanie z charakterystycznymi cechami wczesnej wiosny, prowadzenie obserwacji przyrodniczych na łonie natury,

- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,

- rozwijanie sprawności manualnej, zapoznanie z nowymi technikami plastycznymi.

 

Wiersz

Bałwan i walizka” D. Gellner

Patrzcie!

Bałwan wziął walizkę

i pakuje rzeczy wszystkie.

Biały śnieg i srebrny lód

do walizki dał na spód.

Potem wrzucił sopli furę

i lodową śliską górę.

Rondel z głowy zdjął i schował,

wreszcie sam się zapakował.

I niegowe strojąc miny rzekł:

- Ogłaszam koniec zimy.

 

 

Piosenka

"Maszeruje wiosna" K. Bożek-Gowik

1. Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu
małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło….


3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
gdybyś zapomniała inną drogą poszła
zima by została mroźna.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło...

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc luty:

- rozwijanie narządów artykulacyjnych oraz słuchu fonematycznego,

- poznanie charakterystycznych cechy zimy,

- rozwijanie umiejętności rachunkowych,

- kształtowanie umiejętności wnioskowania i logicznego myślenia,

- zapoznanie z zasadami bezpiecznej zabawy zimą.

 

 

Piosenka

Zimowa poleczka”

Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak

Ref.: Ha, ha, ha, ha
Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my, właśnie my

Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki
Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref: Ha, ha, ha, ha…

Stanęły na chwilkę, by otrzeć pot z czoła,
Lecz skoczna muzyka do tańca nas woła,
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,

Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref: Ha, ha, ha, ha

 

 

Wiersz

„Czym karmić ptaki?”

Magdalena Tokarczyk

Ta historia dzieci dziś będzie krótka,

która przypomina o tym, by mieć dobre serduszka.

Więc małym i dużym dzieci w potrzebie pomagają.

A gdy zimą chłody i mrozy przybywają.

Pani Zima spowija świat białą kołderką.

Pamiętaj o ptakach, które nic do jedzenia nie mają!

Lecz zapamięta! Ptaki dokarmiamy tylko wtedy, gdy one same pożywienia znaleźć już nie zdołają!

A jak pomagamy?

Chyba dobrze wiecie, że do karmnika pożywienie ptakom sypiemy.

Ale okruszków chleba ptakom nigdy nie dajemy!

Bo pyszny chlebuś tylko przedszkolaki zjadają,

a ptaki po chlebusiu tylko brzuszku pobolewają.

Za to pamiętaj przedszkolaku drogi, o słonince na sznurku – to przysmak sikorki.

Kosy za to jabłuszka pysze zjadają, więc powbijajcie je na gałązki.

A gdy na spacerze łabędzie spotkasz to rzuć im garść zbóż.

Wróble ,nam dobrze przecież znane z ochota zjedzą: proso, słonecznik łuskany i drobną kaszę.

Na zakończenie powiem jeszcze Wam, o czystość w karmniku zawsze dbaj.

I w bezpiecznym miejscu karmnik swój daj.

By ptaki bezpieczne były,

o dzikie zwierzęta się nie martwiły.

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń:

- poznanie budowy ciała człowieka, wskazywanie i nazywanie części ciała,

- rozwijanie mowy oraz wzbogacenie słownika dziecka o nowe wyrazy,

- dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dnia i nocy,

- uczestniczenie w programie artystycznym z okazji Dnia Babci i Dziadka,

- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny,

- rozwijanie orientacji przestrzennej.

 

Piosenka

Uczymy się części ciała”

E. Jurczak

 

Nóżki robią

tup tup tup

tup tup tup

tup tup tup

Rączki robią

Klasku,klask

Klasku, klask,klask

Dwie rączki mam

Dwie nóżki mam

A główkę jedną mam

Główka robi

tak tak tak

Nie,nie,nie

tak,tak.tak

Główka robi

Tak,tak,tak

Nie,nie,nie I tak

Dwie rączki mam

Dwie rączki mam

Dwie nóżki mam

A główkę jedną mam

Nóżki robią

tup tup tup

tup tup tup

Rączki robią

Klasku, klask

Klasku, klask,klask

Dwie rączki mam

Dwie nóżki mam

A główkę jedną mam

A główkę jedną mam

Główka robi

Tak tak tak

Nie nie nie

Tak tak tak

Główka robi

Tak tak tak

Nie nie nie i tak

Dwie rączki mam

Dwie nóżki mam

A główkę jedną mam
 

 

 

 

Wiersz

Mój dziadek”

Marzena Szczepańska


Białe wąsy, siwa broda,
taka dziadka już uroda.
Chociaż laską się podpiera,
wciąż udaje kawalera.
Zdrowie zawsze dopisuje,
w zimnej wodzie się hartuje.
Babcia ziółek mu naparzy,
potem dziadek tylko marzy.
O tym, jak był kiedyś młody,
nie miał wąsów ani brody.
Czas upływa bez litości,
czasem dziadka bolą kości.
Nie narzeka, nie marudzi,
a gdy rano się obudzi,
to znów wita nowy dzień,
za to, dziadku, kocham Cię. 

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc grudzień:

- poznanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia,

- rozwijanie umiejętności klasyfikowania, grupowania i przeliczania elementów w zakresie 4,

- rozwijania umiejętności logicznego myślenia,

- kształtowanie poczucia rytmu,

- zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami higieny i bezpieczeństwa podczas prac kulinarnych: pieczenie pierników, ciasteczek.

 

Piosenka

GWIAZDKA

(muz. i sł. K. Przybylska)

 

1. Świeci gwiazdka jedna, druga

główką kręci oczkiem mruga.

Wszystkie gwiazdki zaświeciły,

 wszystkie razem zatańczyły.


2. Chodź gwiazdeczko, chodź gwiazdeczko,

zabawimy się w kółeczko.

Chodź gwiazdeczko , chodź gwiazdeczko,

zabawimy się w kółeczko.


3. Krążą w kółko gwiazdki obie,

czasem nóżką tupną sobie. 

Czasem główką pokiwają

i mrugają, wciąż mrugają.

 

 

Wiersz

Wigilijny Wieczór

E. Waśniowska

 

Wigilijny Wieczór, opłatek na stole,

Zapach potraw wśród płonących świec,

Betlejemska gwiazda mruganiem wesołym

Niesie ziemi swą niebiańską pieśń.

 

Bóg Miłością dusze rozświetla

I opłatek błogosławi biały,

Wlewa pokój w nasze smutne serca

Narodzony dzisiaj Jezus mały.

 

Niechaj ziemię rozśpiewa kolęda,

Każdy dom i każdego z nas,

Niechaj piękne Bożonarodzeniowe Święta

Niosą wszystkim betlejemski blask.

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc listopad:

- Rozwijanie umiejętności przewidywania następstw.

- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania symboli narodowych.

- Utrwalanie nawyków higienicznych, porządkowych oraz czynności samoobsługowych.

- Doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych na podany temat.

- Rozwijanie wyobraźni muzycznej i poczucia rytmu, kształcenie umiejętności

  wyrażania emocji poprzez ruch i muzykę.

- Wdrażanie do ubierania się stosownie do pogody.

- Rozwijanie umiejętności liczenia.

- Nauka rozróżniania podstawowych emocji i wyrażania uczuć.

“Wiersz o domu”

Natalia Usenko

 

- Świat dziwny i ciekawy

oglądam z czterech stron.

Jest tutaj tyle stworzeń

i każde ma swój dom!

Szpak mieszka w ptasiej budce,

w psiej budzie chrapie pies.

W skorupce mieszka ślimak-

to jego domek jest.

Koniki mają stajnie,

w oborze krowa śpi,

w kurniku żyją kury

i gdaczą trzy po trzy.

W pasiece stoją ule -

drewniane domki pszczół.

Miś mieszka w leśnej norze

(to taki wielki dół).

W mrowisku żyją mrówki.

- A ty, urwisie, gdzie?

- Ja mieszkam tu, w tym domu.

Czy chcesz odwiedzić mnie?

Piosenka

„Deszczyk”

sł. L. Wiszniewski, muz. M. Kaczurbina

 

1. Pada, pada, deszczyk pada,

deszczu już za wiele.

Deszczu już za wiele.

Pójdę do przedszkola, bo mi tam weselej.

Pójdę do przedszkola, bo mi tam weselej.

 

2. Pożycz, pożycz mi babuniu,

swego parasola,

swego parasola.

Chociaż deszczyk pada, pójdę do przedszkola.

Chociaż deszczyk pada, pójdę do przedszkola.

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc październik:

  1. Dostrzeganie i określanie zmian zachodzących w ogrodzie warzywnym i sadzie jesienią.

  2. Zapoznanie dzieci ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie jesiennym.

  3. Uwrażliwianie dzieci na piękno jesiennego krajobrazu.

  4. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.

  5. Rozpoznawanie zwierząt charakterystycznych dla środowiska leśnego.

 

"Jesienny taniec"

Szu, szu - wietrzyk szumi,
kap, kap - pada deszcz.
Słońce zza chmur zerka. To już jesień, wiesz?
Hop, hop wśród kałuży, pośród liści też.
Pogoda czyz słota - zatańcz, jeśli chcesz.

Krok do przodu,
krok do tyłu,
obrót w miejscu zrób.
Razem z liśćmi wiruj wkoło,
tańcz - nie żałuj nóg!

 

Wiersz „Królik”
Wanda Chotomska

Każdy królik jest jaroszem
- je kapustę, marchew, groszek.
Chcesz być zdrowy?
Też tak rób i jarzynki co dzień chrup.

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc wrzesień:

- Kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rozwijanie relacji koleżeńskich wśród dzieci.

 

- Integracja grupy przedszkolnej – zachęcanie do wspólnej zabawy.

 

- Wdrażanie do bezpiecznego zachowania podczas zabawy oraz poruszania się w ruchu drogowym.

 

- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.

 

- Rozwijanie sprawności fizycznej i orientacji.  

 

 

Piosenka

 

„W przedszkolu”

 

muzyka i słowa: Joanna Bernat

 

1. Nikt w przedszkolu się nie nudzi

Oj, nie, nie! Oj, nie, nie!

Nie grymasi, nie marudzi,

bo tu nam fajnie jest.

 

2. Każdy zupkę zje z miseczki

Mniam, mniam, mniam!

Mniam, mniam, mniam!

I zatańczy do poleczki

Hopsasa! Hopsasa!

 

3. Już za ręce się łapiemy

Raz i dwa! Raz i dwa!

I w kółeczku tańcujemy

Oj dana! Oj dana!

 

4. Zaśpiewamy pioseneczkę

La, la, la! La, la, la!

Pośmiejemy się troszeczkę

Ha, ha, ha! Ha, ha, ha!

 

 

Wiersz

"Moi mili" 

M. Strzałkowska

 

 

Życie pędzi wciąż do przodu,

coraz prędzej gna i bryka

i czasami w tym pośpiechu

coś ważnego nam umyka.

 

A więc wniosek dzisiaj stawiam,

aby każdy z nas spróbował

przy okazji, bez okazji,

mówić częściej takie słowa:

 

Do widzenia i dzień dobry,

co tam słychać?, jak się czujesz?

i poproszę i przepraszam

oraz proszę i dziękuję.

 

Wtedy ludziom na tym świecie

sympatyczniej ciut by było.

no, a przecież o to chodzi,

by się wszystkim milej żyło.