Kontakt
Przedszkole nr 11

Motylki

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc luty:

  1. Zapoznanie dzieci z cechami charakterystycznymi dla krajobrazu zimowego.

  2. Przeżywanie nastroju radości związanego z balem karnawałowym.

  3. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć i emocji.

  4. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa dotyczących zimowych zabaw na śniegu i lodzie.

 

WIERSZ

„Kropelki i sopelki”

Spłynęła z dach kropelka,

kropelka wody niewielka.

Za pierwszą kroplą niedługo

już widać kropelkę drugą.

Za nimi z góry już leci

po dachu kropelka trzecia.

Dalszych kropelek nie zliczę:

płynie ich cały strumyczek.

A mróz z tych wszystkich kropelek

Zrobił lodowy sopelek.

(H. Zdzitowiecka)

 

PIOSENKA

„Biała pani Zima”

Biała pani Zima otuliła świat.

Sople wywiesiła, zamroziła staw.

Śnieg przysypał lasy, pola,

cisza, cisza dookoła

- milczy nawet ptak, milczy nawet ptak…

Przyjdą przedszkolaki w ten zimowy czas,

żeby słuchać mroźnej ciszy i podziwiać las.

Rzucą trochę ziarna ptaszkom na śniadanie.

Sarna – sianko, a zajączek marchewkę dostanie.

Potem z górki na saneczkach będą zjeżdżać dzieci.

W lesie zima, lecz w serduszkach słoneczko zaświeci!

 

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc styczeń:

  1. Zaznajomienie dzieci ze społecznymi zwyczajami obchodzenia Nowego roku – czas karnawału.

  2. Uświadomienie dzieciom konieczności odmierzania i kontrolowania upływającego czasu.

  3. Kształtowanie uczuć przywiązania i szacunku dla najbliższych członków rodziny – udział w przygotowaniu uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka.

 

 

WIERSZ

„Życzenia”

Dziś dla babci słońce mamy

I całuski dla dziadziusia.

Dziś życzenia wnuczek składa

I piosenki śpiewa wnusia.

Aby babcia i dziadunio

w zdrowiu długo żyli,

aby uśmiech dla nas mieli

w każdej wolnej chwili.

 

PIOSENKA

„Pory roku”

Cztery pory ma rok cały.

Każda inna oczywiście.

Zima w śniegu, wiosna w kwiatach,

lato w słońcu, jesień w liściach.

Ref.: Wiosna, lato, jesień, zima,

cztery pory rok nasz ma.

Każda różne zna zabawy,

każda w co innego gra.

Wiosna lubi rower, piłkę,

lato łódki i kajaki,

jesień rolki, hulajnogi,

zima narty, łyżwy, sanki.

 

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc grudzień:

  1. Zapoznanie dzieci z postacią Mikołaja – słuchanie legend i baśni związanych z tą postacią.

  2. Słuchanie opowiadań, wierszy i piosenek przybliżających treść obchodzonych świąt. Przeżywanie nastroju oczekiwania.

 

WIERSZ

„Świąteczne życzenia”

W sercach – pokoju,

w domach – świątecznego nastroju,

w mikołajowym worku – prezentów na rok cały,

na stole – sianka i opłatka białego,

na święta – zdrowia i radości oraz szczęśliwego roku nowego!

 

PIOSENKA

„Świeć gwiazdeczko świeć”

Zaprowadź mnie prosto do Betlejem.

Zaprowadź mnie, gdzie Bóg narodził się.

Zaprowadź mnie, nie mogę spóźnić się.

Ref.: Świeć gwiazdeczko mała świeć

do Jezusa prowadź mnie.

Czekają tam Józef i Maryja.

Śpiewają nam, śpiewają gloria.

To gloria, święta historia.

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc listopad:

  1. Zapoznanie dzieci z elementarną wiedzą na temat Polski.

  2. Budzenie w dzieciach świadomości narodowej.

  3. Zapoznanie dzieci z nazwami zmysłów i ich znaczeniem dla człowieka.

  4. Kształtowanie u dzieci postawy dbałości o zdrowie narządów zmysłów.

  5. Stwarzanie okazji do odczuwania nastrojów i zmian zachodzących późną jesienią w przyrodzie.

 

 

WIERSZ

„Ojczyzna”

Wszystko dookoła: dom i przedszkole,

fabryczne dymy, żelazna kolej…

Kwiaty przy oknie, klon koło bramy,

słoneczny uśmiech kochanej mamy…

I las, co cieniem dzieci zaprasza –

Wszystko to Polska, ojczyzna nasza!

(W. Domeradzki)

 

PIOSENKA

„Jesteśmy Polakami”

  1. My jesteśmy Polakami,

naszym godłem Orzeł Biały,

a stolicą jest Warszawa,

znać jej nazwę – ważna sprawa.

Ref.: Nauczyłem się w przedszkolu,

rzecz to bardzo oczywista,

dbać o wszystko dookoła,

bo ojczyzna jest mi bliska.

  1. My jesteśmy Polakami,

nasze Tatry są górami,

a królową rzek jest Wisła,

Polska to nasza ojczyzna.

 

 

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc październik:

  1. Zapoznanie dzieci z jesiennymi pracami w sadzie i na polu.

  2. Budzenie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie w okresie jesiennym.

  3. Uwrażliwianie dzieci na piękno środowiska leśnego.

  4. Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem przygotowywania się zwierząt pozostających w kraju do zimy.

 

 

WIERSZ

„Lecą liście”

Lecą liście, liście lecą…

Kolorami w słońcu.

Ten czerwony, a ten złoty,

Leci z wiatrem żółty motyl.

Patrzy z boku stary zając

jak te liście opadają.

Lećcie listki, tutaj nisko!

Dla jeżyka na schronisko.

 

 

PIOSENKA

„Kolorowe listki”

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,

kolorowe listki na wietrze szumiały.

Szu, szu, szu, szumiały wesoło,

Szu, szu, szu, wirowały wkoło /2x

Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,

Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

Hop, hop, hop, tak sobie skakały,

Hop, hop, hop, wkoło wirowały. /2x

Kolorowe listki spadły już na trawę,

Kolorowe listki skończyły zabawę.

Cicho sza, listki zasypiają,

Cicho sza, oczka zamykają. /2x

 

 

Zadania dydaktyczno-wychowawcze na miesiąc wrzesień:

  1. Budowanie między dziećmi relacji pełnych ciepła i wzajemnej akceptacji.
  2. Wdrażanie do przestrzegania obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
  3. Poznanie podstawowych zasad savoir – vivre.
  4. Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach – rozumienie i przestrzeganie zasad ruchu drogowego.

 

WIERSZ

„Światła na skrzyżowaniu”

Niech każdy stanie

przed skrzyżowaniem.

Palą się światła…

Popatrz na nie!

Światło zielone jak młode listki

na drugą stronę zaprasza wszystkich.

A światło żółte jak liść jesieni

ostrzega – śpiesz się, bo ruch się zmieni!

Światło czerwone jak mak, jak ogień –

wszystkim przechodniom zamyka drogę.

 

 

PIOSENK

„Mój dom”

Mój dom to dom rodzinny

gdzie wszyscy bliscy są,

brat, siostra, mama, tata,

to mój prawdziwy dom.

Ref.: Mój dom, mój dom,

         to właśnie jest mój dom.

Mój drugi dom przedszkole,

gdzie dzieci razem są.

tu bawię się wesoło,

tu jest mój drugi dom.

Mój dom to cała Polska,

tam góry, rzeki są,