Motylki
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W GRUDNIU:
1. Poznanie zwyczajów i tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia w Polsce i innych krajach.
2. Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną oraz chęci aktywnego uczestniczenia w przygotowaniach do świąt.
3. Rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie przeliczania elementów, dodawania i odejmowania; poznanie znaków matematycznych.
4. Rozwijanie zdolności manualnych, wykonanie ozdób świątecznych.
„Pachnie świętami” - piosenka
Świat dziś na biało, z nieba sypało
My otuleni szalami
Opłatki lodu cicho pękają
Pod pospiesznymi krokami
Tańczą anieli, tańczą weseli
Niebiosa prawie gotowe
A my na ziemi, tak zapędzeni
Przystańmy chociaż na moment
Pachnie świętami, a my znów czekamy
Na to co nowe
Nie czas na spanie, szykujmy sanie
Serca gotowe
Świerki zielone już wystrojone
W świecące z bombek sukienki
A my w pośpiechu, prawie w bezdechu
Przystańmy obok stajenki
Pachnie ...
Niech Pierwsza Gwiazda ciemność rozjaśni
Niech jasne wszystko się stanie
Niech świat bez wojen, niech świat bez waśni
Zwróci swą twarz do Betlejem, do Betlejem
Pachnie …
„Choinki” – wiersz D. Kossakowskiej
Choinki wyszły na spacer.
Każda jest wystrojona.
Bombkami i łańcuchami
bogato przyozdobiona.
Wszystkie pięknie ubrane
i światełkami świecące.
Składamy przy nich życzenia
prosto z serca płynące.
Przynoszą nam dzisiaj radość
szczęście i coś miłego.
Niech w sercu każdego człowieka,
zostanie coś dobrego.
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W LISTOPADZIE:
1. Poszerzanie wiadomości dzieci na temat swojego kraju, budowanie postawy patriotycznej, rozwijanie poczucia tożsamości narodowej.
2. Kształtowanie przywiązania do społeczności lokalnej, budzenie zainteresowania regionem i miejscem zamieszkania, poznanie tradycji regionu: strój, mowa, taniec.
3. Wdrażanie do korzystania z dóbr kultury, rozwijanie zainteresowania teatrem.
4. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poznanie wybranych gatunków ptaków oraz ich zwyczajów (np. wędrówki), dokarmianie.
5. Rozwijanie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania.
6. Wdrażanie do aktywnego słuchania muzyki klasycznej, rozwijanie słuchu, poczucia rytmu.
„Listopadowa piosenka”
Płyną niebem ciemne chmury, wiatr w kominie śpiewa,
I ostatnie złote liście, opadają z drzewa,
Ref: Listopadowa piosenka, jak deszczu kropelka,
Listopadowa piosenka, kap, kapu, kap
Już listopad wieje chłodem, kropi zimnym deszczem,
W parku trzęsą się chochoły jakby miały dreszcze
Ref: Listopadowa piosenka...
Pan listopad swój parasol mocno w ręce trzyma
I powiada, że niedługo przyjdzie do nas zima
Ref: Listopadowa piosenka...
Wiersz „Odloty” S. Szuchowa
Ptaszki, ptaki wędrowniki! Gdzie lecicie?
- Do Afryki!
Lecimy całą gromadą
dalej, niż pociągi jadą!
Będziemy machać skrzydłami
nad górami, okrętami...
I jaskółki, muchołówki,
skowronki, kretogłówki,
dudki, kukułki i jerzyki
poleciały do Afryki.
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W PAŹDZIERNIKU:
1. Obserwowanie zmian w otoczeniu przyrodniczym w związku z aktualną porą roku, zwrócenie uwagi na specyficzny koloryt jesieni.
2. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania drzew owocowych, owoców rodzimych i egzotycznych oraz warzyw (budowa, części warzywa), przygotowania przetworów.
3. Poznanie wybranych gatunków zwierząt, grzybów i roślin (nasiona, owoce, liście) występujących w lesie oraz parku.
4. Kształtowanie umiejętności dostrzegania regularności i rytmu. Klasyfikowanie, dodawanie, odejmowanie na konkretach, kodowanie.
Wiersz „Jesienią” M. Konopnicka
Jesienią, jesienią
Sady się rumienią:
Czerwone jabłuszka
Pomiędzy zielenią.
Czerwone jabłuszka,
Złociste gruszeczki
Świecą się, jak gwiazdy,
Pomiędzy listeczki.
— Pójdę ja się, pójdę
Pokłonić jabłoni,
Może mi jabłuszko
W czapeczkę uroni!
— Pójdę ja do gruszy,
Nastawię fartuszka,
Może w niego spadnie
Jaka śliczna gruszka!
Piosenka „Jesień”
Odrobina złota i trochę czerwieni,
Żółty i brązowy - kolory jesieni. x2
Pośród tych kolorów, pośród suchych liści
Szur, szur ,idzie jesień, wiatr w drzewach szeleści. x2
Deszczu czasem wiele, słońca odrobina,
Kasztany spadają - słota się zaczyna.
We mgle białoszarej , po kałużach sennych,
Chlap, chlap, idzie jesień dzwoni deszcz jesienny.
W kolorowym sadzie jesienna muzyka:
Czas gruszki i jabłka zebrać do koszyka. x2
Soczyste pachnące w słońcu dojrzewają
Hop ,hop, idzie jesień, owoce spadają.
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE REALIZOWANE WE WRZEŚNIU:
1. Integrowanie grupy, zachęcanie do współdziałania, stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji.
2. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych, wdrażanie do samodzielności.
3. Ustalenie norm i zasad panujących w grupie, wspólne stworzenie Kodeksu Przedszkolaka.
4. Poznanie zasad dobrego wychowania, zachowania przy stole, wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych.
5. Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego, sygnalizacją świetlną, znakami drogowymi, wdrażanie do dbania o bezpieczeństwo.
"Wesołe przedszkole" - piosenka
Słońce dużo ma roboty,
kiedy rano wschodzi,
rozsypuje iskry złote
po szumiącej wodzie.
W okna domów świeci,
rosę zbiera z pola
i wesoło wita dzieci
w drodze do przedszkola.
Wesoło jest, wesoło
w huczącym ulu pszczołom,
w zielonym lesie ptakom,
w przedszkolu przedszkolakom./bis
Słońce bardzo jest ciekawe,
w okna nam zagląda,
czy w przedszkolu wśród zabawek
zawsze jest porządek.
Myśmy tu sprzątali
własnymi rękami,
po czyściutkiej, jasnej sali
słońce tańczy z nami.
Wesoło jest, wesoło…
„W przedszkolu jak w domu” - wiersz
Czy słońce na niebie, czy deszcz z nieba leci,
Idą do przedszkola z rodzicami dzieci.
W przedszkolu zabawek i książek bez liku,
Każdy ma tam miejsce przy małym stoliku.
Razem z naszą Panią, pilnie się uczymy.
Gdy czas na zabawę, chętnie się bawimy.
Powiem Wam coś jeszcze!
Nie mówcie nikomu…
Że my się czujemy jak u siebie w domu!