Biedronki
Zadania Dydaktyczno - Wychowawcze na miesiąc marzec:
-
Wzbogacenie wiedzy dzieci na temat sił natury
-
Zapoznanie dzieci z pojęciem „zwiastuny wiosny”
-
Zapoznanie dzieci ze znaczeniem drzew w przyrodzie oraz potrzeby ich ochrony
-
Uświadomienie dzieciom, że ciężar nie zawsze zależy od wielkości przedmiotu
-
Wzbogacanie słownictwa oraz rozwijanie mowy u dzieci
Powitanie wiosny
Autorka: MARIA KONOPNICKA
Leci pliszka
spod kamyczka:
- Ja się macie dzieci!
Już przybyła
już słoneczko świeci!
Poszły rzeki w
świat daleki,
płyną het - do morza;
A ja śpiewam,
a ja lecę,
gdzie ta ranna zorza!
Piosenka
„Gdzie jest wiosna?”
W marcu każdy dookoła
Szuka wiosny na łąkach i polach.
Szuka wiosny wzdłuż i wszerz
Wiosna w marcu nie śpieszy się!
Ref.
Ja się pytam, ja się pytam
gdzie jest wiosna?
Pani wiosna coś nowego
by przyniosła.
Z wiosną będą kwitnąć kwiaty,
No i drzewa.
Wiosną to niejeden
Ptak zaśpiewa!
Ale w kwietniu w maju też
Wiosna wybucha, czy to wiesz?
Cały świat jest pełen barw
Kolorowy tak!!!
Ref.
Przyszła do nas, przyszła do nas no i drzewa
Pani Wiosna. Już niejeden kolorowy
Pani Wiosna dużo ciepła ptak zaśpiewał.
nam przyniosła.
Już zaczęły kwitnąć kwiaty
Zadania Dydaktyczno - Wychowawcze na miesiąc luty:
-
Poszerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa
-
Rozwijanie sprawności ruchowej
-
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
-
Kształtowanie umiejętności posługiwania się matematycznymi pojęciami.
-
Rozwijanie kreatywności i pomysłowości
Wiersz
,,Zmysły – Gabriela Lipińska
Każdy z nas pięć zmysłów ma,
Masz je ty, mam i ja!
Dwoje oczu mam
- patrzę nimi tu i tam.
Dwoje uszu mam
Nos mi służy do wąchania,
dłonie zaś do dotykania.
Język jest do smakowania,
różnych potraw próbowania.
Smaki zaś czuję aż cztery:
Gorzki, kwaśny, słodki, słony.
Który jest mój ulubiony?
Nie wiesz, drogi mój kolego?
Nie podpowiem ci, nic z tego!
Jednak zgadniesz chyba sam…
Teraz w buzi słodko mam…
Piosenka
„Biały walczyk”
Hej, biały walczyk, hop, hop, hop
Zając na śniegu znaczy trop
Zając na śniegu pomyka
A my tańczymy walczyka.
A my tańczymy walczyka.
Saneczki z góry wiozą nas
Wiatr pogwizduje, szumi las
A nasze ptaki z karmnika
Tańczą białego walczyka
Tańczą białego walczyka
Hej biały walczyk, baczność, start!
Dzieci do sanek i do nart
Sikorka prosi czyżyka
Tańczmy białego walczyka
Tańczmy białego walczyka
Zadania Dydaktyczno - Wychowawcze na miesiąc styczeń:
-
Poznanie z pojęciami „rok”, „pory roku”
-
Zapoznanie z nazwami miesięcy
-
Rozwijanie zmysłu estetycznego
-
Wzbogacenie wiedzy na temat pomocy starszym osobom
-
Rozwijanie odczuwania radości płynącej z kontaktu z muzyką
Piosenka
„Babciu, droga babciu, powiedz mi”
sł. i muz. D. Jagiełło, K. Jagiełło
Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My tupiemy – tup, tup, tup, teraz babciu Ty to zrób!
Babciu, droga babciu,
powiedz mi, czy potrafisz zrobić to, co my?
My skaczemy – raz, dwa, trzy, teraz babciu podskocz Ty!
Dziadku, drogi dziadku,
powiedz mi, czy potrafisz zrobić to, co my?
My klaszczemy – raz, dwa, trzy, teraz dziadku zrób to Ty!
Dziadku, drogi dziadku, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My całuski damy Ci, teraz dziadku daj nam Ty!
Moja babcia i mój dziadek
(Dorota Kossakowska)
Moja babcia ukochana,
lubi polne kwiaty.
Gdy spotyka się z wnukami,
mówi: Moje skrzaty!
Często bajki opowiada
i śpiewa piosenki.
Lubi czasem wypić kawę,
u cioci Irenki.
A mój dziadek ukochany,
często łowi ryby.
Lubię czasem z moim dziadkiem,
wybrać się na grzyby.
Kocham babcię, kocham dziadka.
Dobrze, że ich mam.
To najlepsi są dziadkowie,
jakich tylko znam.
Zadania Dydaktyczno - Wychowawcze na miesiąc grudzień:
-
Zapoznanie dzieci z legendą o Świętym Mikołaju
-
Zwrócenie uwagi na piękno utworów literackich
-
Rozwijanie zmysłu estetycznego
-
Wzbogacenie wiedzy na temat Świąt Bożego Narodzenia
-
Zapoznanie jak zbudowany jest rym
-
Rozwijanie umiejętności argumentowania i wyciągania wniosków
„Okulary Mikołaja” Jolanta Herman
Raz Mikołaj gdzieś zapodział swoje okulary.
Co to będzie? – lamentował.
Jak spakuje dary- te prezenty małe, duże,
Te dla wszystkich dzieci?
Cóż mam począć?- pytał gwiazdki co na niebie świeci.
Gwiazdka oczkiem zamrugała:
- Popatrz Mikołaju na choince jak dwie bombki
dwa szkiełka mrugają!
Już nie martwi się Mikołaj, znalazł okulary.
Będą święta i prezenty, już pakuje dary.
„Zaczarowany śnieg”
1.Kiedy nadchodzi pora zimowa,
To każda chmurka coś w sobie chowa,
Biały, bielutki, lekki, leciutki, zaczarowany śnieg.
2. Śnieżne aniołki już przyleciały
I z każdą chmurką zatańczyć chciały,
A wtedy padał lekki, leciutki zaczarowany śnieg.
3.A gdy aniołki się zatrzymały,
To zobaczyły ,że świat jest biały,
Bo wszystko pokrył lekki, leciutki zaczarowany
śnieg.
Zadania Dydaktyczno - Wychowawcze na miesiąc październik:
-
Wzbogacenie wiedzy dzieci na temat środowiska przyrodniczego
-
Zapoznanie dzieci ze sposobem powstawania barw ciepłych i zimnych
-
Zapoznanie dzieci z wyglądem i smakiem „ Jesiennych” owoców i warzyw
-
Uświadomienie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w drodze do przedszkola, w sali oraz na placu zabaw
-
Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi
Przeszedł sobie dawno aż tu nagle skądeś
śliczny, złoty wrzesień... wichrzysko zawieje.
Teraz nam październik
Dała pani jesień... Chmur wielkich deszczowych
nazbiera, napędzi…
Słono takie śpiące, tak się pan listopad
Coraz później wstaje, nauwija wszędzie.
Ptaszki odlatują,
hen, w dalekie kraje.
W cieniu, pod drzewami
Cicho śpią kasztany,
każdy błyszczy pięknie,
niby malowany.
Lecą liście z drzewa
różnokolorowe,
te są żółto-złote,
a tamte - brązowe.
Jeszcze niby ciepło,
Słonko świeci, grzeje...
Piosenka „Była sobie żabka mała”
1. Była sobie żabka mała.
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
która mamy nie słuchała.
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
2. Na spacery wychodziła
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
innym żabkom się dziwiła.
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
3. Ostrzegała ją mamusia
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
by zważała na bociusia
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
4. A na brzegu stare żaby
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
tańcowały jak te baby
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
5. Jedna drugiej w ucho kwacze
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
jak ta mała pięknie skacze
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
6. Zjadła żabka 7 muszek
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
i na trawie kładzie brzuszek
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
7. Przyszedł bocian niespodzianie
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
połkną żabke na śniadanie
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
8. Teraz wszystkie żabki płaczą
RE-RE, KUM-KUM,
RE-RE, KUM-KUM,
że jej więcej nie zobaczą
RE-RE,KUM-KUM, bęc
9. Tej piosenki morał znamy
RE-RE,KUM-KUM
RE-RE,KUM-KUM
trzeba zawsze słuchac mamy
RE-RE,KUM-KUM, bęc
Zadania Dydaktyczno - Wychowawcze na miesiąc wrzesień:
- Zapoznanie dzieci z budynkiem przedszkola, z salami i innymi pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu: szatnią, łazienką, salą grupy starszej.
- Poznanie imion kolegów i koleżanek z grupy.
- Wspólne ustalenie zasad w grupie – kodeks przedszkolaka.
- Zapoznanie dzieci z zasadami bezpieczeństwa w przedszkolu oraz na spacerze.
Piosenka "Przedszkole drugi dom"
1. Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.
Ref. Ja chodzę tam co dzień,
obiadek dobry jem,
a po spacerze w sali
wesoło bawię się,
kolegów dobrych mam,
nie jestem nigdy sam,
przedszkole domem drugim jest.
2. Czasem rano trudno mi wstać.
Chciałoby się leżeć i spać,
lecz na mnie auto czeka i miś.
W co będziemy bawić się dziś?
Ref. Ja chodzę tam co dzień...
3. Zamiast mamy Panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi
i tak płyną przedszkolne dni.
Ref. Ja chodzę tam co dzień.
Wiersz
„Dyżurny” D. Kossakowskiej
Przyszły dzieci do przedszkola,
na dywanie siedzą.
Kto dyżurnym dzisiaj będzie
zaraz się dowiedzą.
Pani powie, kto ułoży
kredki i mazaki.
Kto na półkach poustawia
lalki i misiaki.
Kto podleje wszystkie kwiaty,
łyżki porozdaje.
Kto sumiennie wszystko zrobi,
pochwałę dostanie.
Bo dyżurny to ktoś ważny,
obowiązki zna.
O porządek w swojej Sali,
zawsze chętnie dba.